top of page
Zoeken

Je aankomst in Aussie

Bijgewerkt op: 26 jan. 2023

In de rubriek AussieTipDay krijg je tips voor je stage en reis naar Australië. Alle tips zijn afkomstig van studenten en dus ervaringsdeskundige die je voor zijn gegaan!


Deze week tip 2: Je aankomst in Aussie! Deze week krijg je een aantal tips over wat je het beste kunt doen als aankomt in Australië.



Je aankomst in Aussie

Voordat je naar Australië vertrekt is het fijn om te weten, wat handige praktische zaken zijn als je aankomt.

Houd rekening met een jetlag door 8 tot 10 uur tijdsverschil met Nederland Houd rekening met een jetlag. Het tijdsverschil met Australië is 8 tot 10 uur. Dit ligt er aan wanneer je gaat, in zomer of wintertijd en waar in Australië je naar toe gaat. Zo is het in Nederlandse zomertijd zeven uur later in West Australië, acht uur later in Zuid- Australië en Northern Territory en negen uur later in New South Wales, Queensland en Victoria. Als je stage gaat lopen in Australië is het handig om een aantal dagen vrij te houden, voordat je gaat stage lopen. Zo kun je wennen aan het land, praktische zaken regelen en bijkomen van een eventuele jetlag. Ik merkte persoonlijk wel echt dat ik last had van een jetlag. De eerste nacht heb ik onbewust meer als 16 uur geslapen. Ik vond het daarom fijn om eerst een paar dagen in Melbourne te zijn voordat mijn stage begon.

Neem een oude telefoon mee en koop op het vliegveld in Australië meteen een nieuwe simkaart

De eerste tip bij aankomst in Australië is om een nieuwe simkaart te kopen op het vliegveld. In Australië werkt je Nederlandse simkaart, namelijk niet. Het is handig om een abonnement te kopen met belminuten en 4G. Er zijn verschillende merken providers, waar je uit kunt kiezen. Ik zou aanraden om Telstra of Boost te gebruiken (Boost is ook van Telstra). Deze werken namelijk ook in gebieden in de middle of nowhere. Ik liep stage op een boerderij echt in the middle of nowhere en bij mij werkte Boost prima. Een huisgenootje had een ander merk en zij heeft nog Boost of Telstra moeten kopen, omdat die van haar het niet deed. Ikzelf heb thuis een oude iPhone meegenomen, om mijn Australische simkaart in te doen. Het is wat je zelf fijn vindt. Ik vond het fijn om op mijn Nederlandse telefoon mijn eigen simkaart te hebben en Whatsapp te behouden. Ik gebruikte dan met mijn Nederlandse telefoon hotspot van mijn Australische telefoon. Zo kon ik internet gebruiken op mijn Nederlandse telefoon. Naar huis bellen deed ik dan met de Australische telefoon. Dit moet je ook echt niet doen met je Nederlandse telefoon, want dat heb je een dikke rekening.


Zorg dat je je eerste hostel al geboekt hebt Het is fijn om je eerste hostel of hotel bij aankomst al geboekt te hebben. Dit hoeft natuurlijk niet, maar het zorgt wel voor rust. Vooral als je 's avonds laat aankomt is dit zeker aan te raden. Zo kun je ontspannen beginnen aan je avontuur, want in het begin is nog alles nieuw en spannend.


Open een Australische bankrekening Als je betaald stage gaat lopen is het belangrijk om een Australische bankrekening te openen. Dit moet, omdat je werkgever anders geen loon over kan maken.

Als je dit lastig vindt vraag je stage bedrijf om hulp en vraag bij welke bank je dit het beste kunt doen. Ik heb aan mijn stagebedrijf gevraagd bij welke bank ik mijn bankrekening het beste kon openen en ben er toen zelf heen gegaan. Ik ben naar de Commonwealth Bank gedaan. Ik ben hier gewoon naar toegegaan en ben toen verder geholpen. Het belangrijk dat je je paspoort meeneemt en een bewijs van je verblijfplaats.


Koop een openbaarvervoer kaart

Als je in een stad bent is het handig om een reiskaart aan te schaffen voor het openbaar vervoer. Let op je hebt wel verschillende kaarten per staat. Zo heb ik voor het openbaarvervoer van Victoria, New South Wales en Queensland een andere kaart moeten kopen.


5 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


bottom of page