top of page
Zoeken

Wat moet ik allemaal meenemen naar Australië

Bijgewerkt op: 26 jan. 2023

In de rubriek AussieTipDay krijg je tips voor je stage en reis naar Australië. Alle tips zijn afkomstig van studenten en dus ervaringsdeskundige die je voor zijn gegaan!

Deze week tip 3: Wat moet ik allemaal meenemen naar Australië? Deze week krijg je een aantal tips over wat je het beste mee kunt nemen in je koffer of backpack.






Wat neem je nu allemaal mee?

De meeste reizigers vinden het lastig om alle nodige spullen mee te nemen, maar ook niet te zwaar willen pakken.


Pak niet te zwaar

De eerste tip is dan ook, pak niet te zwaar. Vooral als je naar je stage nog wilt gaan reizen is het handig om niet te zwaar te pakken en al zeker niet als je een backpack hebt. Je kunt nog altijd kleren bijkopen als je te weinig hebt. Ik had een backpack van 70 liter, omdat ik na mijn stage nog 3 weken ging backpacken. Daarom koos ik voor een backpack en niet voor koffer. Ik kwam in de winter aan in Melbourne dus ik had veel truien bij en langere broeken voor te werken. Toen we klaar waren met stage was het lente en werd het steeds warmer, daarom heb ik een doos vol truien en warme kleding naar huis gestuurd en nog wat zomer kleding bijgekocht. Ik vond dit erg goed werken. Mijn backpack was een stuk lichter door de zomerkleding, maar toch nog zwaar genoeg :) Houdt er ook rekening mee dat er niet altijd openbaarvervoer is naar je hostel. Ik heb wel eens 45 minuten bergop in de hete zon moeten lopen met mijn backpack van 15 kg op de rug.

Paklijst

Een voorbeeld van mijn paklijst:


Paspoort + visum + vliegtickets

Het belangrijkste om als eerste te pakken is je paspoort, visum en vliegtickets. Doe deze in een mapje bij elkaar, zodat je ze makkelijk kunt pakken bij de douane en het inchecken. Print het visum ook vaker uit als één keer, zodat je een reserve kopie hebt.


Pinpas + Creditcard + cash + rijbewijs Het belangrijkste na je paspoort en visum zijn je pinpas, creditcard en rijbewijs. Vergeet je pinpas niet op Oceanië te zetten en zoals ik in het eerste blog aangaf is een creditcard een must voor Australië. Bij veel plekken kun je niet met je Nederlandse pinpas betalen, maar alleen met creditcard. Daarnaast is het ook altijd handig om een beetje cash mee te nemen. Zo kun je jezelf altijd redden als je aankomt in Australië. Al kun je tegenwoordig overal pinnen, het is toch handig om voor te zekerheid mee te nemen. Tot slot je internationale rijbewijs, zoals ik in het eerste blog ook al aangaf.


Kopieën van belangrijke papieren + verzekeringspapieren

Ikzelf vond het handig om kopieën te maken van alle belangrijke papieren. Bij mij waren dit mijn visum, coronabewijs, kopie van mijn paspoort en mijn stagecontract. Toen ik in Australië aankwam en naar de bank was geweest om een bankrekening te openen, heb ik al die papieren ook in het mapje gedaan. Daarnaast is het slim om je verzekeringspapieren mee te nemen, voor het geval er iets gebeurd.


Alle bovengenoemde dingen heb ik een mapje in mijn handbagage gedaan.


Backpack + handbagage + slotjes

Zoals ik net al aangaf is het je eigen keus om een backpack of koffer mee te nemen. Ik zelf vond een backpack handig. Naast de backpack had ik een rugzakje als handbagage. Dit is wel handig, omdat je deze overal mee naar toe kunt nemen als je wat gaat doen. Zoals op de foto te zien is. Hier had ik een tour door Fraser Island. Voor je backpack is het handig om een paar slotjes mee te nemen. Zo kun je je backpack altijd veilig achter laten in het hostel.


Winter- en zomerkleding en zwemkleding Na alle belangrijke spullen gepakt te hebben is tijd voor de kleding. Sommige mensen hebben hier handige tasjes voor en sommige doen het gewoon los in de backpack of koffer. Het is beetje puzzelen wat het beste past.

Hierbij mijn lijst:

(Ik liep in de winter stage, dus ik had in het begin warmere kleding nodig)


  • 4 truien

  • 3 lange broeken

  • 2 korte broeken

  • 5 shirts

  • 3 tops

  • 2 rokjes

  • 1 jurk

  • 10x ondergoed

  • 10x sokken

  • 2 BH's (vergeet geen wasnetje mee te nemen)

  • Pyjama

  • Sportbroek

  • 1x bikini (Ik wilde er op reis bij gaan kopen)

  • Hoedje

  • 1x sneaker

  • 1x slippers


Toiletspullen

  • Toilettas met make up, parfum, elastiekjes, sieraden, borstel, zonnebrandcrème, aftersun, pil, maandverband, paracetamol

  • Toilettas met tandenborstel, tandpasta, nagelknipper, scheermesje, shampoo, conditioner, deodorant, zeep


Apparatuur + Apps

Apparatuur

  • Laptop ( ik had deze nodig voor stage)

  • Telefoons en oordopjes voor muziek te luisteren

  • USB stick

  • Wereldstekker

  • Oplaadkabels voor alle apparatuur


Apps

  • App van de vliegmaatschappij waarmee je vliegt

  • Reisapp douane

  • App voor tracker in backpack

  • Coronacheck app (als het nog moet)

  • App van de Australische bank, waar je een bankrekening wilt openen

  • Uber

  • Polarsteps

  • Spotify

  • Booking.com


4 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page